"هفته فرهنگی مکزیک" در هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر

به گزارش گالری آنلاین به نقل از بخش فرهنگی سفارت مکزیک؛ مطابق معیارها و استانداردهای بالای جشنواره فجر، امسال مکزیک اقدام به برگزاری سه نمایشگاه در سه رشته مختلف نموده است: حکاکی، عکاسی و مجسمه سازی. موضوع اصلی این طرح، ویژگی انقلابی نمایشگاه های تشکیل دهنده آن است: انقلاب در فرم حکاکی؛ تصاویر انقلاب؛ و انقلاب ایده ها.

انقلاب در شکل هنر و ایده، ویژگی مشترک مکزیک و ایران است.

نمایشگاه "نورافشانی یا دوران نور" از مجسمه ها، توسط استاد گابرئیلا رودریگزکه نمایشگاه منتخب در گرد آوری شده است.

مکزیک و ایران مردمانی با ریشه های کهن و فرهنگ های هزاران سالانه اند ودر روابط دو جانبه خود، بخصوص درغنای فرهنگی کهن سهیم اند.

مطابق معیارها و استانداردهای بالای جشنواره فجر، امسال مکزیک از 9 بهمن ماه اقدام به برگزاری سه نمایشگاه در سه رشته مختلف نموده است: حکاکی، عکاسی و مجسمه سازی. موضوع اصلی این طرح، ویژگی انقلابی نمایشگاه های تشکیل دهنده آن است: انقلاب در فرم حکاکی؛ تصاویر انقلاب؛ و انقلاب ایده ها انقلاب در شکل هنر و ایده، ویژگی مشترک مکزیک و ایران است.

در رابطه با حکاکی، خوزه گوادالوپه پوسادا، پیشگام نهضت ملی گرای مکزیک در زمینه هنرهای تجسمی به شمار می رود. وی فنون جدید چاپ را ابداع کرد و به عقیده بسیاری، اولین نقاشی بود مکزیک به خود می دید. پوسادا که از لحاظ هنری در زمان خودش فردی ناشناخته بود، توسط دیگو ریورا که از سبک او به عنوان هنر مردمی تجلیل کرد، احیاء شد. عکس های تینا مودوتی نیز شامل تصاویر مکزیک بومی و دورگه است. مودوتی در آثارش با جزئیات و شیوایی، ویژگی های مبارزه اجتماعی محرومان دوران پس از انقلاب مکزیک را به تصویر می کشد.

در رابطه با مجسمه سازی، آثار استاد گابرئیلا رودریگز به طرز خلاقانه ای، بزرگداشت "سال بین المللی نور" را مطرح می کند. این نامگذاری سال گذشته از سوی مجمع عمومی سازمان ملل و به ابتکار مکزیک و همکاری 35 کشور صورت گرفت. خوشوقتم اعلام کنم که برگزاری نمایشگاه سیار "برگشت پذیری یا دوران نور" برای اولین بار در ایران انجام می شود و انعکاسی است از روشنایی علمی و در عین حال، انسانی و معنوی. که اختتامیه "سال بین المللی نور" در شهر یوکاتان از6 4- فوریه انجام می گیرد.

خانم گابریلا رودریگس نمایشگاه خود را که به نام "نورافشانی یا دوران نور" را در روز 20 بهمن در هفته فرهنگی مکزیک معرفی می نمایند.

مکزیک و ایران مردمانی با ریشه های کهن و فرهنگ های هزاران سالانه اند. چنین ملت هایی باید گرد هم آیند تا با یکدیگر گفتگو کرده و یکدیگر را بیشتر بشناسند. تنها بدین سان آنها می توانند غنای میراث یکدیگر را ارج بدارند. سفارت مکزیک در ایران به تلاش هایش برای تعمیق و تحکیم این گفتگوی فرهنگی ادامه خواهد داد.

هفته فرهنگی مکزیک روز سه شنبه 20 بهمن، ساعت 5 بعد از ظهر در گالری صبا، فرهنگستان هنر ایران، واقع در خیابان ولیعصر، بین انقلاب و طالقانی برگزار میگردد.

logo-samandehi